Avtor: | Kategorija: Prevozništvo |

Hiter in učinkovit transport izdelkov je danes nujen del konkurenčne ponudbe vseh prevoznikov. Tako naročniki in delodajalci, kot tovornjakarji, zato zmeraj stremijo k temu, da bi tovor čimprej prispel na cilj. Seveda je pri tem treba upoštevati tudi dejstvo, da vozniki nujno potrebujejo počitek. Prav pri počitku se pa se običajno zatakne. Nekatere Evropske države so namreč izdale prepoved preživljanja 45-urnega počitka v kabini tovornega vozila. Kaj natanko to pomeni za prevoznike?

 

Glavna pravila Evropske unije glede vožnje

Prevozniki morajo, pri opravljanju svojega dela, upoštevati določena pravila oziroma regulacije. Glavna pravila na področju Evropske unije od voznikov tovornjaka zahtevajo, da v enem samem dnevu ne presežejo 9 urne vožnje, dvakrat na teden pa lahko tem devetim uram dodajo še eno. Tedensko lahko tako opravijo 56 ur vožnje, ali pa, v primeru, da vožnje opravljajo dva tedna zapored, do največ 90 ur. Glede postankov, počitka in premorov, so pravila v Evropski uniji sledeča:

  • Vsak dan je nujen 11-urni počitek. Tega lahko vozniki sicer v 14-dnevnem obdobju trikrat skrajšajo na 9 ur.
  • Vsak teden je potreben 45-urni neprekinjen počitek, vsak drugi teden lahko tega skrajšate na 24 ur.
  • Po 4 urah neprestane vožnje je nujen 45-minutni počitek.
  • Po šestih dneh 24-urnih delovnikov, je potreben eno tedenski premor.

 

Pravila so torej jasna, 45-urni počitek je v regulacijah vožnje voznikov tovornjakov natančno naveden. Najpogosteje se zatakne predvsem pri iskanju prenočišča, saj so v prakso stopila pravila, ki daljši premor nekoliko ovirajo. Kazni v primeru njihovega kršenja pa so zelo visoke. Tako si je, na primer, italijanski tovornjakar na mejnem prehodi Fernetiči prislužil kar 6.000 EUR kazni, ker je na tahograf namestil magnet in ga s tem nedovoljeno manipuliral. Policisti so ob pregledu ugotovili, da je tahograf kazal, da je voznik na počitku, kar pa seveda ni bilo res.

 

Zakaj je počitek tako pomemben?

 

Vožnja od voznika zahteva dolge ure koncentracije. To je tako za telo kot tudi psiho izredno naporno in vodi v utrujenost. V kolikor je voznik utrujen, je posledično tudi nepozoren, to pa močno poveča možnosti za nastanek napak in prometnih nesreč. Poleg nujnega počitka je dobro premisliti tudi o sami lokaciji za počitek.

 

  • Počitek ima velik vpliv na zdravje

Spanec je ena izmed najpomembnejših sestavin za zdravje in dobro počutje vsakega posameznika, še posebej pa za voznike. Ko je posameznik utrujen oziroma občuti pomanjkanje spanca, se njegov reakcijski čas močno zmanjša, poslabšajo se imunski odzivi in močno poveča apetit. Dovolj počitka pozitivno vpliva na splošno počutje in zdravje posameznika.

 

  • S počitkom poskrbimo za varnost

Poleg izboljšanega zdravja, lahko s počitkom drastično izboljšamo varnost na cesti. Če je vozniku omogočeno, da med urami vožnje počiva, bo ta lahko bolje razmišljal in lažje sprejemal racionalne in varne odločitve. Prav tako se bo veliko lažje skoncentriral.

 

  • Povečala se bo produktivnost.

Produktivnost se ne bo povečala le pri vozniku, temveč na ravni celotnega podjetja. Vozniki, katerim je omogočen počitek, bodo vozili veliko učinkoviteje in sprejemali bolj učinkovite odločitve.

 

Kje se je pojavil problem?

 

V nekaterih državah je bila izdana prepoved preživljanja 45-urnega počitka v kabini vozila. Belgija je prepoved izdala že leta 2014, nato pa so ji sledile še Nemčija, Francija ter Nizozemska. Lani so se jim pridružili še Italijani ter Španci. V teh državah je nadzor močno povečan. Sicer pa naj bi ta prepoved držala za vse države Evropske unije, torej tudi Sloveniji. V nekaterih izmed omenjenih držav, se kontrole izvajajo za kar 28 dni nazaj kar pomeni, da mora voznik za cel mesec dokazati, koliko je dejansko počival. Vredno je pripomniti, da noben voznik ni dolžan povedati, kje je preživljal premor oziroma počitek prejšnji teden ali pa v preteklih 28 dnevih. Te informacije mora policija pridobiti sama. Obenem pa policist voznika ne more kaznovati, če je pretekle dni počitek preživljal v kabini tovornjaka v drugi državi. To lahko stori le, če se je prekršek zgodil v državi, kjer poteka postopek preverjanja.

 

Torej, če ste v Avstriji preživeli 45-urni počitek kar v kabini, vas nemški policaj zanj ne bo mogel kaznovati. Voznike iz Srbije, Bosne, Črne gore, Makedonije, Albanije, Turčije, Ukrajine in Belorusije prav tako ne morejo kaznovati, saj zanje velja AETR sporazum, ki prepovedi 45-urnega delovnika ne zajema.

 

Kazni za kršitev prepovedi se nekoliko razlikujejo po posameznih državah. V vseh državah se izrekajo na licu mesta, s tem, da boste v Belgiji za kršitev odšteli 1.800 €, na Nizozemskem 1.500 €, v Nemčiji med 500 in 1.500 €, v Franciji pa kar 2.300 €.

 

Kje naj torej voznik preživi počitek?

 

Po pravilih voznik 45-urnega počitka ne sme preživeti znotraj kabine tovornega vozila. Nikjer pa ni določeno, kje natanko bi ga moral. Podjetja tujih prevoznikov morajo svojim voznikom nuditi uradne nastanitvene sobe, ki jih vozniki lahko koristijo med pavzami. Seveda lahko vozniki izberejo tudi obliko privatne nastanitve ali pa se odločijo kar za hotelsko sobo.