Avtor: | Kategorija: Prevozništvo |

Zima pri voznikih na splošno ni najbolj priljubljen letni čas. Kdor parkira na prostem, to ve predobro. Ledeno mrzlo jutro lahko včasih povzroči veliko stresa in po glavi se nam plete le eno vprašanje: Se bo zagnal ali se ne bo? Vozniki avtomobilov se ne spopadajo le z izpraznjenimi akumulatorji ali celo zmrznjenim gorivom, temveč se morajo ubadati tudi z nadležnimi opravili, kot so strganje snega in ledu, čiščenje orošenih stekel in ogledal ali odstranjevanje ledu s strehe. Še težjo nalogo imajo vozniki vlečnih vozil, predvsem zaradi označevanja vozila in manjkajočega orodja ter infrastrukture. Toda tu ne pomaga nobeno stokanje, saj predpisi ne poznajo milosti.

1.      Odgovornost voznika za tehnično popolnost vozila

V skladu z veljavnimi predpisi je treba vozilo ohranjati v takšnem stanju, da njegova uporaba ne ogroža varnosti sovoznikov v vozilu ali drugih udeležencev v prometu, ne krši prometnih predpisov in nikomur ne povzroča škode, poleg tega pa zagotavlja zadostno vidno polje za voznika in preprosto, udobno in varno uporabo krmilnih, zavornih, signalnih in svetlobnih naprav ob istočasnem sledenju cestnemu prometu. Neupoštevanje teh – sicer pravno dokaj splošnih – predpisov se lahko kaznuje z visokimi globami in kazenskimi točkami. Pri tem je treba opozoriti, da  v prvi vrsti to ni v odgovornosti prevozniškega podjetja, temveč se je sam voznik dolžan prilagoditi vsakokratnim razmeram v prometu! Vsebinsko poznavanje predpisov in zakonov na področju cestnega prometa je za voznika zato bistvenega pomena.

2.      Zimske pnevmatike

Poljska je ena redkih držav v Evropi, kjer zimske pnevmatike za tovornjake niso obvezne. Kljub temu se prevozniki in vozniki tovornjakov zelo dobro zavedajo nevarnosti, ki jih povzroča sneg. Zato se jih vse več odloča za montažo ustreznih sezonskih pnevmatik – tako na pogonske kot na krmilne osi. S tem ukrepom se lahko zavorna pot vozila v težkih cestnih razmerah skrajša za do 10 metrov. Kako dragocen je vsak pridobljeni meter, pa ve vsak, ki mu je že kdaj pred vozilo nenadoma stekel pešec.

3.      Odstranjevanje snega in ledu s strehe

Pozimi v novicah (in to sploh ne nujno v prometnih novicah) pogosto slišimo, da se je zgodila prometna nesreča, ker se je tovornjaku s strehe odlomila ledena plošča. Prav to se je na primer zgodilo v Strzelce Opolskie in Kaniówu, ko so kosi ledu poleteli s polpriklopnika in težko poškodovali voznike avtomobilov, ki so vozili mimo. V obeh primerih je ostalo le pri telesnih poškodbah, vendar so v zadnjih letih poročali tudi o nesrečah s smrtnim izidom. Kot kažejo prispevki na spletnih forumih ali v skupinah na socialnih omrežjih, se vozniki zavedajo te nevarnosti in tudi želijo nekaj ukreniti. Vendar pa imajo težave, ker primanjkuje primerne opreme. Tako bi na večini navadnih parkirišč (ne le na Poljskem) zaman iskali klančino, s katere bi vozniki tovornjakov lahko očistili sneg in led s svoje strehe. Proizvajalci prikolic po drugi strani jemljejo to težavo vedno bolj resno. Vzdolž sredine strehe prikolice so na primer nameščene posebne zračne blazine, ki zgoraj na prečnikih tvorijo nagib in tako preprečujejo nabiranje ledu, sneg pa se lahko brez težav stolče s prikolice.

4.      Menjava obratovalnih tekočin

Ta navidez samoumeven ukrep se pogosto opravi šele v zadnjem trenutku. Pri tem lahko staro dizelsko olje ali zamrznjena hladilna tekočina povzročita okvaro motorja, zamašene ali zamrznjene šobe na sistemu brisalcev za vetrobransko steklo pa so resnično tveganje za udeležence v prometu, če voznik nenadoma umazanega vetrobranskega stekla (na primer zaradi brizganja vode izpod koles drugih vozil) ne more dovolj hitro očistiti in znova poskrbeti za nemoten pogled na cesto.

5.      Vzdrževanje metlic brisalcev

Sistem brisalcev za vetrobransko steklo s še tako dobrim čistilom ne more pravilno delovati, če sami brisalci na vozilu avtomobilu niso v redu.. Med največje vozniške grehe sodi trganje metlic brisalcev z zmrznjene površine, brisanje z brisalci čez grobi led ali grobo slano na vetrobranskem steklu in premalo pogosto zamenjevanje obrabljenih delov. Če komponente za lovljenje vode in umazanije ne delujejo pravilno, ima to lahko težke posledice. Ne glede na tip vozila je izjemno pomembno poskrbeti za neoviran pogled. To je še toliko pomembneje pri gospodarskih vozilih, saj imajo v primerjavi z osebnimi vozili bolj omejeno vidno polje, zaradi večje mase vozila pa so posledice, če voznik prepozno opazi nevarnost na cesti, lahko tudi mnogo hujše.

6.      Kaj grozi vozniku tovornjaka, če je vozilo v slabem stanju?

Posledice za malomarnost lahko razdelimo na tri področja:

– finančna in kazenskopravna odgovornost – Odvisno od obsega škode voznika čakajo globa in kazenske točke ali celo zaporna kazen;

– poklicna odgovornost – Pri grobih kršitvah se lahko vozniku odvzame vozniško dovoljenje, zaradi česar lahko izgubi tudi službo. Voznik lahko tudi neodvisno od odločitve sodišča prejme odpoved delovnega razmerja, če delodajalec zaradi ohranjanja svojega dobrega glasu razdre delovno pogodbo zaradi navedenih kršitev. V najboljšem primeru voznik odgovarja »le« finančno za škodo, nastalo na prevažanem blagu;

– odgovornost do lastne vesti – Če drug, pravilno vozeč udeleženec v prometu zaradi neprevidnosti ali lagodnosti voznika tovornega vozila utrpi telesne poškodbe ali celo izgubi življenje.

Povzetek

Zime so na naših zemljepisnih širinah vedno krajše in manj ostre. Dolgoročne podnebne napovedi si nasprotujejo, zato je težko napovedati, kakšne bodo razmere v bližnji prihodnosti. Če se trenutni trend nadaljuje, bodo stvari, kot sta čiščenje snega s streh avtomobilov ali strganje ledu s prikolice, že čez nekaj let (ali desetletij) morda le še neprijeten spomin. Do takrat pa velja absolutna obveznost, da vsak voznik pozimi še posebej poskrbi za svoje vozilo (ali vozilo, ki ga uporablja).