Avtor: | Kategorija: Tehnologije |

Spletna prodaja je danes nekaj popolnoma vsakdanjega. Težko si predstavljamo, da daril in podobnega ne bi mogli kupiti preko spleta – po nekaterih podatkih je delež takšnih ljudi več kot 90 %. Tisti, ki  se redno poslužujete tovrstnega nakupovanja, ste se zagotovo že srečali z Amazonom. Amazon velja za največjega spletnega prodajalca na svetu, njegovi začetki pa segajo v leto 1994, ko so ustvarili spletno knjigarno, naročila pa izpolnjevali kar v domači garaži. Danes je Amazon poznan širom sveta in je veliko več kot zgolj spletna trgovina. Vse bolj se namreč uveljavlja tudi v svetu logistike, kjer postaja eden izmed pomembnejših oziroma vidnejših igralcev.

 

Da bi resnično razumeli velikost Amazona, smo za vas izbrskali nekaj številk:

  • ima več kot 300 milijonov uporabnikov,
  • njihovo mobilno aplikacijo mesečno uporablja približno 30 milijonov ljudi,
  • po vsem svetu mesečno prodajo več kot 3 milijarde produktov,
  • dnevno v spletno trgovino naložijo več kot 1,3 milijona novih proizvodov,
  • na sekundo dostavijo 34,7 paketov,
  • v ZDA zavzemajo kar 43 % vsega tržišča (kot zanimivost – sledi Ebay z zgolj 23 %).,
  • imajo 15 krat več zaposlenih kot Alibaba,
  • produkte prodajajo v 190 držav po svetu.

 

Vstop v logistični sektor

 

Amazon je v začetku svojega delovanja bil orientiran zgolj na B2C trg. V več kot 20 letih delovanja so potencial zaznali tudi na B2B trgu, na katerem se vse bolj uveljavljajo. To velja predvsem za področje logistike, kjer iz dneva v dan premikajo meje. Glavni razlog, ki je botroval odločitvi, da vstopijo tudi na ta trg, je bilo dejstvo, da stroški so stroški na tem področju naraščali prehitro. Dostave so namreč opravljali zunanji izvajalci, kot so FedEx, UPS in ostali. V letu 2014 so tovrstni stroški znašali nepredstavljivih 4,2 milijarde evrov, leto kasneje pa kar 5 milijard evrov, kar je predstavljalo več kot 5 % Amazonove čiste prodaje. Da bi te stroške čim bolj optimizirali, obenem pa kupcem zagotovili še boljšo uporabniško izkušnjo so se odločili, da je na tem segmentu potrebno nekaj ukreniti.

 

V letu 2015 so od ameriške vlade dobili licenco za opravljanje špedicije ladijskih kontejnerskih pošiljk in nemudoma pričeli z grosističnimi zakupi prostora na kontejnerskih ladjah. Obenem so v ZDA kupili 1.000 tovornjakov, s katerimi danes razvažajo izdelke med distribucijskimi centri in manjšimi sortirnicami ter podpisali pogodbo za najem 20 Boeingov 767. Na cestah in v zraku je tako s koncem leta 2015 bilo mogoče opaziti prva Amazonova prevozna sredstva, kupci pa so prepoznavne pakete prvič prejeli direktno od Amazona oziroma njihovih zaposlenih.

 

Kakšna je Amazonova logistična flota danes?

 

Z eno besedo – impresivna. Res je, da če jo primerjavo s tisto, ki jo imata v lasti FedEx ali UPS ni nič posebnega, če pa upoštevamo dejstvo, da so jo ustvarili v zgolj nekaj kratkih letih … Trenutno imajo v lasti 40 letal Boeing 767, več kot 20.000 kombijev in 5.300 čezoceanskih kontejnerjev. V njihovi »zbirki« je mogoče najti še 10.000 brandiranih prikolic, 120 distribucijskih centrov in 141.000.000 m2 skladišč.

 

Poleg tega, da pri Amazonu želijo na dolgi rok z lastno logistično službo zmanjšati stroške dostave, predvsem pa imeti več nadzora nad njimi, pa je njihov osrednji fokus oziroma prioriteta drugje – skrajšati ČAS dostave. Da bi jim to uspelo, po ZDA in drugod po svetu (Indija, Kitajska, Japonska, Nemčija, Francija, Velika Britanija, Poljska) gradijo velike distribucijske (fulfillment centers) in skladiščne centre, uvajajo lokalne dostavne ekipe … Pri optimizaciji logistike se v veliki meri opirajo na robotizacijo (razporejanje, nalaganje in dostava izdelkov), vendar predvsem po ZDA. Pri sami dostavi so šli še korak dlje in kupce dodatno privabili tako, da so, ponovno samo v ZDA, odpravili poštnino za izdelke, ki stanejo manj kot deset dolarjev in tehtajo okrog 200 g.

 

Dostava z droni spreminja svet logistike

 

Logistika je ena najhitreje razvijajočih se panog. Kot rezultat nenehnih izboljšav in optimizacij je podvržena hitrim spremembam, ki jim je nujno slediti, sicer se lahko zgodi, da preprosto ostaneš »zunaj«. Samo nekaj let nazaj smo na spletu in časopisih lahko prebirali, da Amazon in nekateri drugi testirajo dostavo paketov z brezpilotnimi letali, tako imenovanimi droni. Prvo, poskusno dostavo, so (Amazon) izvedli decembra 2016 v Cambridgeu, in sicer zgolj 13 minut po oddanem naročilu. Kot zanimivost – dostavili so manjšo elektronsko napravo in kokice. No, pretekli mesec pa so potrdili, da so od Ameriške zvezne uprave za letalstvo pridobili dovoljenje, da znotraj ZDA upravljajo z brezpilotnimi letali in da bodo pakete že v nekaj mesecih začeli dostavljati z droni. Na katerem območju in kdaj je zaenkrat še skrbno varovana skrivnost, razkrili so samo, da lahko njihovi droni nosijo pakete težke do 2,3 kilograme in preletijo 25 km ter da uporabljajo šest rotorjev, med letom pa s pomočjo vizualnih, termičnih in ultrazvočnih senzorjev zaznavajo okolico. Z njihovo uporabo želijo čas dostave, predvsem znotraj velikih mest, dodatno skrajšati. Do leta 2020 naj bi zato skrbelo ka 450.000 dronov!

 

Vstop Amazona v logistični sektor je bil, zaradi njihove uveljavljenosti in prepoznavnosti, veliko bolj preprost, kot pri marsikateremu drugemu ponudniku. Po samo nekaj kratkih letih ima Amazon v ZDA eno najbolj naprednih infrastruktur za dostavo paketov na dom – paket so, v katerikoli del ZDA, zmožni dostaviti v zgolj dveh dneh, ponekod pa tudi že na dan naročila. To jim uspeva tudi zaradi sistema, s katerim lahko z veliko verjetnostjo napovedo, kaj bodo kupci kupili, še preden to dejansko kupijo. Amazon zaenkrat še ne predstavlja nevarnosti podjetjem kot sta FedEx in UPS, vendar, če bodo nadaljevali v takšnem tempu, se bodo za svoj položaj na trgu morali boriti tudi največji, zato jih nikakor ne gre podcenjevati.